Yleisnäkymä

Tieteenalat

  • 1171 Geotieteet - kaupunkimaantiede, aluevaikutustutkimus, koulujen tutkimus

Tutkimuksen ja opetuksen kuvaus

Ph.D. Venla Bernelius is an Urban Geographer, whose particular research interest is the relationship between spatial socio-economic and ethnic segregation and the educational opportunities of young people. Her work deals broadly with the issues of urban segregation, educational outcomes, school choices, immigration, social deprivation, neighbourhood effects and creative cities.

Bernelius is specialized in quantitative research methods and geographical information systems, and is interested in creating bridges between different disciplines and research traditions, as well as between research and practice. The results of her former projects have also been applied to practice, as the City of Helsinki currently uses a school funding model, which is based on her work in modelling the educational challenges created by the school catchment area demographics.

Lisätietoja HY-affiliaatiostaUniversity Lecturer, Department of Geosciences and Geography

Valikoidut julkaisut

  1. School Outcomes and Neighbourhood Effects: A New Approach Using Data from Finland

    Bernelius, V. & Kauppinen, T. M. 2011 Neighbourhood Effects Research: New Perspectives. van Ham, M., Manley, D., Bailey, N., Simpson, L. & MacIennan, D. (toim.). Lontoo: Springer, s. 225-247 22 Sivumäärä

    Julkaisu: Julkaisu kirjassa/kokoomateoksessaA3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa (vertaisarvioitu)

  2. Osoitteenmukaisia oppimistuloksia?: Kaupunkikoulujen eriytymisen vaikutus peruskoululaisten oppimistuloksiin Helsingissä

    Bernelius, V. 2011 julkaisussa : Yhteiskuntapolitiikka. 76, 11, s. 479-493 14 Sivumäärä

    Julkaisu: ArtikkelijulkaisuA1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

  3. Lähi(ö)koulu: Helsingin koulut ja kaupunginosat EU:n Urban II -ohjelman kouluhankkeissa

    Bernelius, V. 2008 Helsinki: Helsingin kaupungin tietokeskus. 96 Sivumäärä (Tutkimuksia)

    Julkaisu: Kirja/kokoomateosD4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys

  4. Peruskoulujen oppimistulokset ja oppilaiden hyvinvointi eriytyvällä Helsingin seudulla: MetrOP-tutkimus 2010-2013 - Mitä tiedettiin tutkimuksen käynnistyessä keväällä 2010?

    Rimpelä, M. (toim.) & Bernelius, V. (toim.) 2010 Helsingin yliopisto, Geotieteiden ja maantieteen laitos. 93 Sivumäärä (B)

    Julkaisu: Kirja/kokoomateosC1 Kustannettu tieteellinen erillisteos

  5. Vetävä Helsinki: luovien ja tietointensiivisten alojen osaajien näkemyksiä seudusta: Kotimainen ja kansainvälinen näkökulma.

    Kepsu, K., Vaattovaara, M., Bernelius, V. & Itälahti, M. 2010 Helsingin kaupungin tietokeskus. 97 Sivumäärä (Tutkimuksia; !!vol. 2010, !!no. 4)

    Julkaisu: Kirja/kokoomateosC1 Kustannettu tieteellinen erillisteos

  6. Helsinki: An attractive hub of creative knowledge? The views of high-skilled employees, managers and transnational migrants

    Vaattovaara, M., Bernelius, V., Kepsu, K. & Eskelä, E. 2009 Amsterdam: AMIDSt. 87 Sivumäärä (ACRE report; !!no. 8.5)

    Julkaisu: Kirja/kokoomateosC1 Kustannettu tieteellinen erillisteos

Näytä kaikki (24) »

Valikoidut aktiviteetit

  1. Neighbourhood effects: theory and evidence

    Venla Bernelius (Puhuja: pääpuhuja (keynote)), 03.02.201005.02.2010

    Aktiviteetti: Konferenssit, kurssit ja seminaarit Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

  2. Haastattelu Opettaja-lehdessä : Asiantuntijahaastattelun pohjalta artikkeli "Koulujen karkkikaupassa", lehti 49/2012

    Venla Bernelius (Osallistuja), Opettaja-lehti, 12.2012

    Aktiviteetti: Julkiset esiintymisetHaastattelu painetussa mediassa

  3. Education Governance Seminar

    Venla Bernelius (Puhuja: pääpuhuja (keynote)), 27.03.2012

    Aktiviteetti: Konferenssit, kurssit ja seminaarit Konferensseihin, kursseille ja seminaareihin osallistuminen ja näiden järjestäminen

Näytä kaikki (43) »